Pokud pomineme některé nešťastníky, kteří se zadlužili až tak, že se zmítají v dluhové pasti, my Češi zkrátka raději ušetříme, než abychom zbytečně vydali korunu na nějaký nesmysl. Úspory snadno vykalkulujeme v nákladech za energie – za vytápění, za elektřinu, zemní plyn apod. V těchto oblastech se většinou pružně rozhodujeme, jaké systémy zvolit, aby se nám peníze nekutálely po ulici, ale tentokrát na tu ulici zamíříme za volantem vašeho vozu.
Každý řidič dobře ví, jak nepříjemná situace nastane na mokré silnici, v hustém dešti, kdy máte pocit, že se každou chvíli objeví na krajnici nějaký chodec v tmavé bundě, a vy jej spatříte až na poslední chvíli. Statistiky hovoří jasně. Více než polovina úmrtí chodců nebo cyklistů je zaviněna pozdní reakcí řidiče – ti lidé na krajnici totiž byli vidět až tehdy, kdy řidič už nedokázal zareagovat.
V souvislosti s úsporami je tento příměr výstižný, vždyť to nejcennější, co můžeme uspořit, je lidský život. V dalším sledu pak náklady na soudní proces, trestní stíhání za nehodu se smrtelnými následky, náklady na servisní zásah opravy vozu, a v poslední řadě především zdrcující psychickou újmu.
Testování žárovek podle přísných norem
V roce 2017 byl proveden nezávislý test žárovek ve světlometech podle normativu ECE R 112, které byly fixované na tzv. goniometru, a kde se měřily výsledky jejich parametrů. Testování probíhalo podle přísných norem proto, že už pouhá odchylka o půl stupně ve vertikálním směru mění intenzitu osvitu o 20 luxů. Testováno bylo celkem 10 žárovek od 7 výrobců a cílem bylo zjistit, jak jsou na tom světelné zdroje, které mnohem lépe osvětlují krajnici a poskytují delší světelný kužel ve srovnání s běžnými halogenkami.
Co se testovalo
· Hodnota maximálního jasu – ve vzdálenosti 600 – 700 mm před vozidlem.
· Oslnění protijedoucích řidičů – hodnotí se geometrie světla a jeho rozptyl, což je určující pro kvalitu žárovkového vlákna a samotného správného nastavení světlometu.
· Světelný tok – ten se měří v tzv. Ulbrichtově kouli a udává hodnotu jasu samotné žárovky.
· Intenzita světla – ve vzdálenosti 25 metrů od světlometu se měří osvit, který je následně vztažen do matematického diagramu.
Jaké byly výsledky
Na čelní pozici se umístily prakticky se shodnými parametry dvě žárovky – Osram Night Breaker +130 % a Bosch Plus 120 Gigalight. Oba světelné zdroje vykazovaly vynikající hodnotu jasu, což se potvrdilo nejen při testování v laboratoři, ale i v praktických testech na silnici.
Cena dvou kusů těchto typů žárovek v sadě je přibližně 670 korun.