FIT na VUT v Brně — kam směřují nová pravidla

Jak jsem již na několika místech psal, navštěvuji (nebo spíše jsem navštěvoval, ale k tomu později) Fakultu Informačních Technologií FIT Vysokého učení technického v Brně. Osobně jsem na FITu velmi, velmi nespokojen a nedávný průzkum Studentské Unie FITu (což je něco jako studentský senát) ukázal, že stejně (nebo aspoň podobně) smýšlí i výrazná a významná část dalších studentů. O co přesně jde a proč?

FIT — proč jsem tam šel

Ačkoli se v celém článku snažím pokud možno zprostit osobních pocitů, považuji za nutné (nebo aspoň vhodné) napsat, proč jsem se rozhodl jít na FIT.VUT v Brně a ne na (např.) FI.MUNI.cz.

Na prezentaci FITu (nejen) na Gaudeamu mě zaujala možnost úpravy studijního plánu, nahrávání přednášek a zaměření na praktičnost před teorií. Vzhledem k tomu, že chci ještě pracovat na diplomce, nechci (moc) chodit do školy, ale přednášky si pustit doma a v klidu. Navíc co když přednášky budou v sedm ráno, kdy normálně spím a nevnímám? Není problém, pustím si je poté, co vstanu.

Stejně tak dobré reference od studentů a mých kamarádů potvrzovaly vše, co FIT sám prezentoval. FI na MU je mnohem více zaměřen na teorii — hodně matematiky, teoretických automatů, a podobných věcí, mnohem méně programování. Právě zaměření na teorii před praxí mě na FI.MUNI nelákalo, právě FIT mi připadal značně praktičtější — proto jsem si tam podal přihlášku a byl jsem (po přijímacím řízení) přijat.

FIT — realita

Realita je vždy o trochu horší, než se na první pohled zdá. Samozřejmě jsem nečekal, že FIT bude jednoduchý. Ani to, že se vyplní všechna má očekávání a že to bude pohoda. To samozřejmě ne.

V akademickém roce 2009/2010 se vedení rozhodlo zvýšit prestiž fakulty (v roce 2010/2011 na toto opravdu pořádně zatlačili). Studenti totiž měli problémy při státnicích a poté i po škole — při praxi neznali to, na co je škola měla připravit (a na co je připravovala). Tento zajisté nepříjemný feedback, který škola dostávala, se rozhodli změnit a to poměrně razantně.

Každá přednáška na škole je nahrávána poměrně kvalitním audio-vizuálním systémem (např. profesionální digitální kamerou Sony HDR-FX1) a ukládána na video-server. Bohužel většina přednášek má zakázaný přístup. Fakulta toto zdůvodnila na několika místech, dovolím si zde citovat pana doktora Křenu.

„…určitě existují situace, kdy zpřístupnění záznamů přednášek studentům může přispět k lepším výstupním znalostem (např. při nemoci nebo pokud si chce student projít pasáž, kterou při vlastní přednášce nepochopil). Na druhou stranu zpřístupnění záznamů může mít i negativní dopady. Někteří studenti se rozhodnou nechodit na přednášky, přičemž plánují, že se na přednášky podívají ze záznamu až těsně před zkouškou. Na první pohled logický přístup. Dlouhodobý přínos druhého způsobu shlédnutí přednášek je ale výrazně nižší než přínos prvního způsobu. Navíc někteří studenti před zkouškou zjistí, že během dvou dnů se nedá 39 hodin záznamu rozumně zvládnout, a to ani při rychlosti přehrávání 1,6. Pak se nelze divit, že na řadu přichází nelegální kopie zkoušek z předcházejících let a učení se látky bez jejího pochopení.

Zásadní otázkou tedy je, u kolika procent studentů vedou záznamy k lepším a u kolika procent k horším výstupním znalostem. Analýza časů stažení záznamů jednotlivých přednášek, kterou jsme diskutovali na letošním výjezním zasedání fakulty, ukazuje, že studenti záznamy využívají nesprávným způsobem bohužel výrazně častěji než tím správným. … Spíše můžete sledovat, že počet předmětů, ve kterých je povolen streaming či zpřístupněny záznamy z přednášek, klesá.“

Zde si dovolím uvést několik svých protiargumentů (psal jsem i panu doktoru Křenovi). Vysoké školy na úrovni, na jaké VUT je, se více otevírají moderním technologiím. O to více zamrzí, že se FIT.VUT výše popsaným myšlením nejen nepřibližuje zahraničním špičkovým univerzitám, ale právě se otáčí a vzdaluje se od nich.

Zahraniční univerzity (jmenujme například MIT) své přednášky nejen nahrává, ale základní sada je uveřejňuje otevřeně celému světu!! Zájemci (i z ČR) si tak mohou volně prohlédnout přednášky (stačí si vyhledat „stream lectures“ a univerzit, které takto činní, najdete spousty).

FI.MUNI, ESF.MUNI a pár dalších také všechny své přednášky streamují (v patřičně vybavených posluchárnách) a pro své studenty nabízí ke stažení a nezaznamenal jsem, že by se vůbec uvažovalo o stažení této možnosti.

Moderní univerzita (vysoká škola) by měla studentovi nabízet maximální možnosti pro zvolení právě toho jeho přístupu. Studijním návykům, jako je průběžné studium, by jej měla naučit střední škola. Moderní univerzita dá studentům možnosti studia, které konkrétnímu studentovi vyhovují.

Moderní univerzita přeci má dát studentovi všechny informace a prostředky ke studiu a poté otestovat, jestli je řádně využil. Je snad všeobecně známé, že restrikce a persekuce jsou méně efektivní, než benefice toho správného…

FIT.VUT má být mentorem, který pouze nabízí, poskytuje a poté i kontroluje znalosti studentů, nikoli „mámou za zadkem“, která bude svého „syna“ vodit do školy za ruku!

Co na změny říkají studenti a jaký to má vliv

A nyní bych rád věnoval chvilku času v úvodu zmíněnému průzkumu mezi studenty, resp. některým výrazným aspektům.

Pomohly změny?

Dle studentů bohužel nikoli. Je pravda, že skutečný výsledek se teprve ukáže. Dle názoru studentů větší problém, než záznamy, představovaly stejné testy každý rok: neboli pokud víte, že posledních 10 let se v písemce objevovaly pořád tytéž otázky, není problém se je naučit i nadále.

Co říkají studenti na znepřístupnění videa?

Obecně? Drtivá většina (97 % odpovídajících studentů Bc. studia a 77 % z Ing.) vnímá negativně, že přestanou uveřejňovat/nahrávat záznamy z přednášek. Ne tak razantně, ale přesto negativně, studenti reagovali na zpětné znepřístupnění starších a až do této chvíle přístupných záznamů. Můj postoj se shoduje s většinou — není to dobrý krok.

Doporučili by studenti i jiným studium na FITu?

Z průzkumu plyne asi nejvíce zarážející (a nebo smutná…?) skutečnost: zatímco před dvěma lety by průměrně 74 % studentů FIT doporučilo a pouze 3 % nedoporučilo, nyní by doporučení ke studiu FITu dalo jen 26 %, zatímco plných 51 % fakultu nedoporučilo.

A opět — bohužel musím souhlasit s většinou. Nevím, jak před dvěma lety — to jsem nestudoval. Ale v tuto chvíli nemůžu FIT s čistým svědomím komukoli doporučit. Ba naopak — já sám po tomto semestru chci z FITu odejít.

Nyní na FIT chodím kvůli jedinému předmětu — Typografii, kterou přednáší pan doktor Křena. Předmět samotný hodnotím velice kladně. Je velice dobře a příjemně přednášen, má dobrou skladbu a jsou zde pěkné projekty k vypracování celkem reflektující přednášku. Jakmile to budu mít, končím.

Proč toto píšu

Těžko říct. Možná proto, že jsem školou zklamán. Nebo proto, že se mě už několik lidí na FIT ptalo.

Dle imatrikulačního listu jsem se zavázal, že „vždy budu vystupovat tak, abych nepoškodil vážnost své fakulty…“ Jsem si vědom toho, že tento blogpost asi vážnosti FITu moc nepomůže, ale FIT (resp. vedení) si za tyto postoje (můj i jiných studentů) může pouze sám — svou vážnost ztratil poté, co se sám začal chovat neuváženě.

Píchnutí do vosího hnízda: V neposlední řadě si myslím, že výběr vysoké školy je stejný, jako výběr libovolné jiné veřejné služby. Pravda, nechci srovnávat topenáře s přednášejícím profesorem/docentem/doktorem, ale pokud nejsem spokojen se službou, kterou si vyberu, věřím že mám právo o stavu informovat a službu změnit — pokud nelžu, nikterak nesnižuji vážnost instituce. Není to nepodobné kauze měšec.cz (kdy nelze ztratit něco, co v dané době už instituce nemá).

12 komentářů u „FIT na VUT v Brně — kam směřují nová pravidla“

  1. Jen tak mě napadlo, jestli by nebyl rozumný kompromis zpřístupnit záznamy z přednášek po omezenou dobu. Např. jeden až dva měsíce po zveřejnění, aby ti co je nestilhi si je mohli dodatečně pustit a zároveň se předešlo tomu, že by si je pouštěli těsně před zkouškami.

  2. Sice jdu teprve na střední, ale třeba si to budu pamatovat;). Již několikrát jsem tam byl na soutěži(letos se chystám zase) a ani zúčastněný rektor na mě nepůsobil moc dobrým dojmem. Kamarád, který tam byl se mnou se rozhodoval jestli by sem šel, ale po tom co slyšel rektora, si to hodně rychle rozmyslel:(.
    Díky za info

  3. teď mám po maturitě a rozhoduji se zatím mezi FI MUNI a FIT VUT (na obě už jsem přijatá na základě scio nsz) a FIT ČVUT (tam mě teprve čekají příjmačky). Zezačátku jsem neváhala o tom že pro mě fit vut bude to pravý, účastnila jsem se takových těch letních škol pro holky a byla jsem se tam několikrát podívat, ale po srovnání názorů na školu na různých fórech od studentů jsem otočila a teď bych nejraději skončila v Praze, když se „zadaří“ a v Brně ale na Masaryčce, když se „nezadaří“. Sice jsem slyšela to strašení o tom že je to tam samá teorie, ale na FITu se hodně bojím toho programování a i předměty a jejich skladba a možnost větší volby se mi víc líbí na muni nebo na fit čvut než na fit vut kde minimálně v prváku, pokud to dobře chápu, v podstatě všichni absolvují vše ať se jim to líbí nebo ne a v průběhu Bc. se nemůžou nějak výrazněji profilovat a zaměřovat. Pokud se tu objeví ještě někdo kdo některou z těchhle škol studuje a zareaguje na můj příspěvek svou troškou do mlýna tak budu ráda a ráda si to přečtu 🙂

  4. Ahoj Peto.

    Som student 5. rocniku FIT VUT. O 2 tyzne mam Ing. statnice. Zrovna sa pripravujem a potreboval som nieco o Houghovej transformacii, tak to reku napisem do googlu a ze uvidime. Ani neviem ako, klikol som na Tvoju stranku http://petos.cz/category/skola-2. Tam som si precital nieco o HT a ked som videl, ze je to blog, tak som to trochu preklikal. A tam som nasiel clanok o FIT.

    Bohuzial musim s Tebou suhlasit. Dovod, preco som sa prihlasil na FIT bol jednoduchy – v SR stoja skoly za nic a FIT mala v SR takmer nevidane moznosti. Rovnako rozhodovanie medzi MU a VUT bolo jednoduche. No dnes… Dnes by som FIT nedoporucil ani svojmu nepriatelovi. Nie kvoli urovni, ale kvoli prasarnam, ktore sa tam zacali robit.

    Co sa tyka streamingu prednasiek – zrovna ja musim povedat, ze neviem ako by som dopadol, keby tie zaznamy nemam. Hlavne sado-masochisticke predmety ako teoreticka informatika, matematicke struktury v informatike, ci na Bc. studiu modelovanie a simulacie. Mimochodom asi vies, ze zrovna tieto predmety ucia „velmi oblubene osobnosti“ FIT. Nebyt streamov, ktore som si obcas pretacal, znova a znova, asi by som to nedal. Mrzi ma, ze vrazili tolke prachy do technologii a teraz to rusia.

    Pocas studia som nevystupoval verejne a do tychto veci som nezasahoval. Dovod bol obycajny strach. Poznam radu ludi (z iných fakult), ktori na svoje konanie doplatili na statniciach a na prijmacich skuskach na PhD. Nakolko je ten titul pre mna velmi dolezity (nie pre ten titul, ale preto, ze nutne potrebujem skoncit so skolou, pretoze uz nevladzem psychicky), tak do nicoho nevrtam. No v den, ked budem mat diplom v ruke, planujem sa stretnut a porozpravat s istymi ludmi. Viem, ze asi nic nezmenim, ale chcem mat dobry pocit, ze poviem svoj nazor a mozno sa mi aj podari viac pochopit ich motivaciu k tomu, co robia.

    Obecny problem je, zeze mnohe „problemove“ osobnosti su takmer spravidla nevyhoditelni a nenahraditelni ludia. Cital som jednu studiu, kde pisali nieco ako ze v CR pripada 0.2 cloveka na jedno akademicke miesto, kdezto na zapade tych ludi je 10 (takze je z coho vyberat) – cisla som si teraz vymyslel, ale pamatam si, ze tam bol priepastny rozdiel.

    Neviem ako velmi si sledoval dianie na FIT, ale 2, alebo 3 roky dozadu to hodne vrelo, padali trestne oznamenia atd. No hotovy rock’n’roll.

    Tak, chcel som Ti len napisat, ze s Tebou smutne suhlasim a tiez som sklamany. Vyliat si srdiecko 😀

    S pozdravom…

    1. Ahoj.
      Ať se mi to líbí nebo ne, tak FIT jde do sraček. A přesně jak říkáš, nikoli úrovní, ale přístupem. Bohužel je to tak a já jediné, co můžu udělat, je:
      * odejít (mám několik pracovních nabídek, jednu z nich určitě přijmu)
      * křičet, že FIT sucks.

      Oboje dělám a udělám. Na FIT kašlu, zůstávám tam už jen kvůli statusu studenta, který je fajn, ale nejpozději 30.6. mají na stole dopis, že se s nimi loučím. Ze stejného důvodu nemám problém napsat, co si myslím o té škole… upřímně, nikdy jsem s tím neměl problém ani co se týče MU, kde jsem se několikrát ozval. Ale zde musím říci, že jsem se (aspoň ze strany lidí, ke kterým jsem měl výhrady) nepotkal s jakýmkoli problémem či náznakem antipatie. Takže naopak můžu Astro na MU vřele doporučit (ale bacha, nedá se s tím moc dobře v ČR uživit…)

  5. Ja bych to nevidel zas tak zhave, jak to vybarvujete.

    Na FITu jsem tretim rokem a muzu rict, ze mi ta skola dala opravdu hodne. Kdo ceka, ze ho skola nejak „vyprofiluje“, je podle me trosku naivni – me naopak velmi obohatil rozhled, ktery mi skola dala v ramci celeho IT oboru. Pokud prijdete nekam do prace a reknete jim „ja jsem hardwareovy specialista, protoze jsem mel na vysoke 3 semestry VHDL“ tak je to sice fajn, ale zadny metal vam stejne bez praxe nedaji. Na FITu stiham skolu i praxi, coz je pro me idealni stav – ziskavam obecne znalosti a zaroven mam moznost se prakticky ucit a zkouset veci, ktere me bavi. Navic tu existuje spousta skolnich projektu s moznosti profesniho rozvoje v danem odvetvi.

    Musim nicmene uznat, ze zmeny provedene v posledni dobe, ktere tady popisujete, jsou ponekud kontraproduktivni. Problem FITu je, ze prijima hodne studentu. Zkousejici k nim pak nezridka pristupuji ponekud stadovite, jsou zvykli, ze vytisknou 700 papiru s pisemkama, pak to hodi vsechno do scanneru a o vic se nestaraji. Tristni je i to, ze za celou dobu studia jsem neabsolvoval ani jednu ustni zkousku. Tez spousta projektu je hodnocena ucelove napsanymi skripty, o jejichz objektivite muzeme polemizovat. Pokud mate napr. predepsano pouzit 1 konkretni algoritmus pro reseni nejake ulohy a skript hodnoti jen vstup->vystup, je v podstate jedno, co tam naimplementujete (tohle vim ze zkusenosti). Na zdrojaky se totiz divaji jenom v prvaku. Paradoxne to take poskozuje odpovedne studenty – napr. jsem psal skript na filtrovani textu. Jedina chyba byla, ze jsem na konec vysledku pro lepsi zobrazeni pridal odradkovani. Vzhledem k tomu, ze vse hodnotil skript (ktery kontroloval uplnou shodnost s referencnim vystupem) a ze zdrojak nikdo ani neotevrel, dostal jsem 0b. Nakolik je to fer uznejte sami.

    Ve vysledku se potom stavalo, ze ustavem prochazela krome radnych absolventu take spousta podivnych individui. Misto toho, aby vsak vedeni zkvalitnilo vyuku a kontrolu studia, rozhodlo se jit cestou „buzerace“ studentu. Bohuzel mnoha tato narizeni nesahaji pouze na ty nepoctive, ale dotykaji se tez tech peclivych. Timto vznika mezi studenty jakasi bariera, jelikoz obe strany maji pocit, ze ten druhy je jejich nepritel a snazi se ho vsemozne obchazet. Podle meho nazoru by vsak na dobre fungujicim ustavu mel byt vztah profesor-student spise kolegialni, kdy oba se snazi naucit a rozvijet studenta co nejvice.

    Neverim ze na lepsi pristup ke studentum nejsou kapacity. Pritelkyne studuje socialni vedy na MU a vidim u ni nesrovnatelne vetsi mnozstvi casu, ktere vyucujici/doktorandi/opravujici studentum venuji. Nechapu, proc to takhle neni i na FITu.

    Jak to bude dal, tezko rict, pevne vsak doufam, ze vedeni odhodi tu drabovskou masku a vyjde studentum vice vstric. Myslim si totiz, ze je to dobra skola, ma krasne zazemi, spickove vybaveni a zamestnava spoustu kapacit v ruznych oborech. Bohuzel, vsechna tahle prestiz, o kterou se snazime, je potom stahovana dolu nesmyslnymi opatrenimi, o kterych byla rec.

    1. Naprosto s tebou (do konce roku jsme spolužáci, dovolím si tedy tykat 😉 ) souhlasím a nemyslím si, že jsi napsal něco, co je v rozporu s tím, co jsem napsal já.
      Ano, jsou tam opravdoví machři, mnozí umí dobře přednášet, mají správný přístup atd atd. Ale já celý tento článek psal o „fakultě“, tedy o vedení a krocích, které fakulta dělá. Bohužel přednášející jsou povinni řídit se nařízeními, takže ani sebelepší kantor nemůže mít tak správný přístup, jako na MU (studuji i PřF a je to tam s přístupem řádově lepší než na MU).
      Prostě ani ta nejlepší aquabella neudělá velké představení ve vaně.

  6. Je škoda, že za příčinu nezdarů mnohých studentů u státnic jsou považovány jinak velmi prospěšné a užitečné záznamy zpřednášek. Za způsob studia má být na vysoké škole prostě odpovědný student.
    Problém bych viděla spíš v dřívějším systému zadávání testů a hodnocení. Když šel kamoš na zkoušku a říká: „stačí mi 5 bodů z 50…“ kolik se toho tak asi potřeboval naučit? Nehledě na to, že se testy meziročně opakovaly. Způsob průchodu studiem se sice trochu změnil s příchodem minimálních bodových hranic, ale pokud mě paměť neklame, tak ještě nebyl pořádně ozkoušen.
    Teď jsem na FIT sama nastoupila a absence přednášek mně krapet chybí, protože to pro mě bylo jedno z rozhodovacích kritérií, jestli si podat přihlášku na denní studium při práci na plný úvazek.

  7. Tak ja som prave z FI MU. Nechcem tu teraz robit nejaku reklamu na moju skolu, ved sme prakticky jedna parta 😉 (ITs). Dufam, ze taketo veci nenapadne nikoho z FI MU zaviest bez komunikacie so studentmi… Minimalne mam pocit, ze sa aspon zaujimaju o nazor studenta (mnozstvo ankiet).

    Je mi luto, ze ste zo studia sklamani, ale zase nie je to ziadna sutaz a vsetko bude fajn, ak budete spokojni v naslednom zivote :).

  8. Díky za článek! Sám se příští rok na nějakou VŠ chystám a zatím mě nejvíc zaujal právě FIT. Každopádně co si pročítám různé články, tak mě to odrazuje… Je situace popsaná v článku pořád stejná, nebo se něco zlepšilo či zhoršilo? Budu rád i za jakékoliv další postřehy.

      1. Já jsem dokončil studium (úspěšně) v roce 2010. Dohromady po 7 letech (3 Bc., 4 Ing.). Z toho 5 let jsem byl spokojený, pak se začali dít různé změny „za běhu“. Obecně nejsem zastáncem změn pravidel „za běhu“ a dával jsem to po celé zbylé 2 roky jasně najevo. Bylo několik schůzek se studenty, kde se tyto změny konzultovali. Téměř všech těchto schůzek jsem se zúčastnil a reagoval. Nic nepomohlo. Bohužel v té době byla studentská unie taková, že plně stála za rozhodnutími děkana a především Ing. Křeny, Ph.D. a vše se svádělo na „horší studenty“ se slovy, že těch dobrých se to nedotkne. Stejně tak nikdo nevzal v úvahu můj návrh na uznávání předmětů.
        Po dokončení studia jsem posílal e-mail panu děkanovi, protože prestiž školy, kterou jsem dostudoval je nadále částečně i mou prestiží. Bohužel jsem ani nedostal odpověď. Jak to funguje teď už bohužel taky nevím. Každopádně ani já bych už FIT nedoporučil (přičemž prvních 5 let jsem ho bez výhrad doporučoval). 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *